بورس

روز یکشنبه و در جریان دادوستدهای روز شنبه گروه خودرویی، نمادهای این صنعت بورسی یکدست صف فروش شدند و تنها دو نماد گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو و محورسازان ایران‌خودرو مثبت بودند.  این در حالی است که شاخص‌کل بورس نیز منفی شد.

ازسوی‌دیگر نمادهای‌ایران‌خودرو، ایران‌خودرودیزل، سایپا، بهمن‌دیزل، گروه‌بهمن، سایپادیزل، زامیاد،کرمان‌خودرو و پارس‌خودرو منفی بودند. همچنین روز ‌یکشنبه در گروه خودرویی طی ۱۵هزار نوبت معاملاتی، یک‌میلیارد سهم به ارزش ۳۲۰میلیارد تومان معامله شد که نسبت به روز ‌شنبه با افزایش روبه‌رو شد. ارزش بازار گروه خودرویی تا پایان معاملات روز ‌شنبه بالغ‌بر ۲۲۸ هزار میلیارد تومان شد.

ادامه روند نزولی بورس

همچنین روز گذشته و در خلال معاملات بازار سهام شاخص‌کل بورس با نزول ۸.۸۷۷واحدی در محدوده ۲میلیون و ۱۳۷هزار واحد قرار گرفت. شاخص‌کل ‌هم‌وزن نیز با افت ۱.۷۴۲واحدی در محدوده ۷۰۳هزار واحد ایستاد. در این بازار نیز ۹.۶میلیارد ورقه سهم به ارزش بیش‌از ۷.۴هزار میلیارد تومان معامله شد.

شاخص فرابورس نیز با کاهش ۳۸واحدی در محدوده ۲۲هزار واحد قرار گرفت. در فرابورس نیز ۳.۵میلیارد ورقه اوراق بهادار به ارزش بیش‌از ۱۱.۳هزار میلیارد تومان مورد دادوستد قرار گرفت.

بهنام بهزادفر، کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه شکی نیست که ممکن است بخشی از نقدشوندگی بازار با کاهش دامنه نوسان از بین برود، گفت: البته تصمیم سازمان بورس برای کاهش دامنه نوسان یک تصمیم مشورتی بود، سهامداران چنین درکی را دارند که سازمان بورس در شرایط فعلی بازار مجبور به اتخاذ چنین تصمیمی بود و در صورت کاهش نیافتن دامنه نوسان با افت چشمگیر و نوسان غافلگیرکننده شاخص بورس در بازار مواجه می‌شدیم.

بهزادفر با اشاره به اینکه همیشه اتخاذ هر تصمیم به موقعی برای کاهش نوسانات بازار با مزایا و معایبی همراه می‌شود، افزود: طبیعی است کاهش دامنه نوسان، نقدشوندگی بازار را تحت‌تاثیر قرار دهد اما در معاملات روز گذشته بازار، شاهد نمادهایی بودیم که از صف فروش به صف خرید پیش رفتند.

این کارشناس بازار سرمایه اعلام کرد: باتوجه به کاهش دامنه نوسان، میزان نقدشوندگی حاکم در معاملات روز گذشته بازار طبیعی بود و شاهد وضعیت چندان بحرانی در بازار نبودیم.

وی با بیان اینکه اکنون مولفه‌های بنیادی بازار در وضعیت بسیار مطلوبی قرار دارند، افزود: با توجه به ترس موجود در بازار اما حمایت سازمان بورس از بازار سرمایه نزد اذهان عمومی اثر خوبی داشته، این موضوع در بازگشت اعتماد به سهامداران بی تاثیر نیست.

بهزادفر با تاکید بر اینکه دولت باید در کنار سازمان بورس، به تزریق نقدینگی در بازار کمک کند، توضیح داد: در دنیا حمایت دولت از بازار به‌عنوان یک امر قطعی و بدیهی محسوب می‌شود. برای مثال دولت چین، یک بسته اقتصادی حمایتی را برای بازارهای مختلف در نظر گرفت، بنابراین دولت باید برای پایداری بازار سرمایه، کاهش ترس و افت فشار فروش، یک بسته حمایتی را برای بازار سرمایه در نظر بگیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =